Storytelling is ‘hot’ de laatste jaren. Het is een moderne en hippe term dat niets anders betekent dan het vertellen van verhalen. Bedrijven en organisaties hebben storytelling inmiddels omarmd als marketing- en communicatiemiddel. Storytelling is een originele, eigenzinnige en krachtige manier om te communiceren, bijvoorbeeld richting klanten, werknemers, leveranciers, de media en andere relaties.
Het vertellen van verhalen geeft uw bedrijf of organisatie een menselijk gezicht, naast de presentatie van droge cijfers of de uitgave van een zakelijk jaarverslag, folder of brochure. Storytelling vergroot de transparantie en geeft de lezer een informatief, vermakelijk en prikkelend inkijkje in uw bedrijf of organisatie. Verhalen geven een beeld van de dagelijkse praktijk en leggen de ziel bloot van de organisatie, wat ook wel corporate storytelling wordt genoemd.
Met deze vorm van communicatie onderscheidt u zich van concurrenten en andere aanbieders en bouwt u een band op klanten. U kunt desgewenst uw klanten betrekken bij het vertellen van verhalen, waardoor zij betrokken en behouden blijven. Ook is storytelling een ideale manier om nieuwe klanten te werven. Zij leren uw bedrijf of organisatie zo beter kennen dan bijvoorbeeld via een statische advertentie. Het communicatiemiddel levert uiteindelijk tevreden en meer klanten op, dat leidt tot meer omzet en winst.
Voorbeelden van storytelling
Storytelling kunt u op verschillende manieren inzetten. U kunt verhalen vertellen binnen uw eigen organisatie, om de betrokkenheid van uw personeel te vergroten. Bij een grote verandering of nieuwe ontwikkelingen kunt u medewerkers bijvoorbeeld laten vertellen wat dit voor hen betekent. Of u kunt medewerkers door middel van storytelling informatie laten geven over een bepaalde afdeling of specifieke werkzaamheden die zij verrichten, zodat collega’s het bedrijf of de organisatie beter leren kennen. U kunt kiezen voor een speciaal thema, als er een groot project op komst is. Het leidt tot meer commitment, trots en passie onder uw personeel.
U kunt storytelling ook gebruiken om uw klanten te informeren en te verleiden. Het is een praktisch communicatiemiddel bij actuele ontwikkelingen en trends. Dat levert spraakmakende verhalen op die gretig door uw klanten worden gelezen, omdat zij graag op de hoogte willen zijn van de nieuwste ontwikkelingen. Bij bijzondere verhalen kunt u het resultaat van storytelling verspreiden via een persbericht, om er zo meer aandacht voor te genereren.
Huur ons in voor storytelling
Het vertellen van verhalen vergt tijd en energie. Het kan zijn dat de middelen en mensen op uw communicatieafdeling ontbreken om storytelling op een effectieve manier aan te pakken. Bij Xozo Communicatie helpen we u graag om uw verhalen te verwezenlijken en op een creatieve en eigentijdse manier onder de aandacht te brengen. Samen met u bespreken we de doelgroep en het doel dat u met storytelling wilt bereiken. Daarna kiezen we de insteek en eventueel een thema.
Xozo Communicatie helpt u vervolgens met het selecteren van de gesprekspartners. Daarna zorgen we voor het maken van afspraken, het afnemen van interviews en de uitwerking van de gesprekken. Vervolgens schrijven we de teksten en gieten we dit in een verhaal, dat we ‘fit for print’ aanleveren. U kunt de verhalen laten drukken, uitgeven als een boek en verspreiden onder uw relaties of potentiële nieuwe klanten, of online op een website publiceren.
Eerder hebben andere bedrijven ons al ingehuurd voor storytelling. Deze uitgave leverde vele enthousiaste en positieve reacties op en leidde ook tot nieuwe klanten. Desgewenst kunnen we u op verzoek meer vertellen over deze case study.
Tarief voor storytelling
Storytelling is meestal een groot project, dat in sommige gevallen deel uitmaakt van een grotere marketingcampagne. We kunnen u daarom niet een vast tarief aangeven. Het hangt af van de omvang en het aantal personen dat we spreken. Voor een indicatie van een tarief kunt contact met ons opnemen, waarna we een inschatting maken van het totale aantal benodigde uren en een offerte kunnen uitbrengen.
Foto’s © depositphotos.com/Rawpixel/tomert.